BMW E34 - Kamatarka

BMW E34 je automobil koji se proizvodio u Njemačkoj od 1987. do 1996. godine. Ova generacija BMW-a Serije 5 poznata je po svom elegantnom dizajnu, visokoj kvaliteti izrade i sportskom karakteru. Jedna od varijanti modela E34 koja je privukla mnogo pažnje i postala popularna među entuzijastima je BMW E34 M5, također poznata kao "kamatarka".


BMW E34 M5, ili "kamatarka", predstavljena je 1988. godine i bila je sportska verzija E34 Serije 5. Ovaj model je bio razvijen od strane BMW Motorsport divizije, što je značilo da je dobio brojne unapređene performanse i dodatne sportske karakteristike.


Jedna od najupečatljivijih karakteristika "kamatarki" je bio njen motor. Prva generacija E34 M5 je bila opremljena 3,5-litarskim rednim šestocilindričnim motorom nazvanim S38B36. Ovaj motor je bio atmosferski, s dva reda ventila po cilindru i elektroničkim ubrizgavanjem goriva. Razvijao je impresivnih 311 konjskih snaga (232 kW) i 360 Nm okretnog momenta.


Nakon nekoliko godina, BMW je predstavio drugu generaciju E34 M5, koja je poznata kao M5 3.8. Ovaj model je imao unaprijeđeni motor nazvan S38B38. Bio je također 3,5-litarski redni šestocilindrični motor, ali je imao povećanu zapreminu na 3,8 litre. Zahvaljujući modifikacijama, ovaj motor je razvijao 335 konjskih snaga (250 kW) i 400 Nm okretnog momenta.


Oba motora su bila uparena s ručnim petostepenim mjenjačem, što je omogućavalo vozačima da u potpunosti iskoriste sportski karakter "kamatarki". E34 M5 je također bio opremljen sportskim ovjesom, poboljšanim kočnicama, aerodinamičnim dodacima na karoseriji i luksuznim unutrašnjim detaljima.

Izvedbe:

  • Limuzina (Sedan): Osnovna karoserijska verzija E34 je bila limuzina s četvora vrata. Ova izvedba je najčešća i najpoznatija.


  • Karavan (Touring): BMW E34 Touring je bio karavan s petora vrata. Karavan verzija pružala je veći prtljažni prostor i praktičnost za obiteljsku upotrebu.


  • Izvedba s produženim međuosovinskim razmakom: BMW je proizveo nekoliko modela E34 s produženim međuosovinskim razmakom, namijenjenih prvenstveno kao luksuzne limuzine za prijevoz putnika u stražnjem dijelu vozila s više prostora za noge.


  • BMW M5: Sportska verzija E34 bila je M5, koja je imala posebno podešen šestocilindrični ili kasnije osmerocilindrični motor visoke performanse, agresivniji izgled i sportski unutrašnjost.



Motori koji su se ugrađivali:

Benzinski motori:

1.8L M40B18 - 4-cilindrični redni motor, 113 KS

2.0L M20B20 - 6-cilindrični redni motor, 129 KS

2.0L M50B20 - 6-cilindrični redni motor, 150 KS

2.5L M20B25 - 6-cilindrični redni motor, 170 KS

2.5L M50B25 - 6-cilindrični redni motor, 192 KS

3.0L M30B30 - 6-cilindrični redni motor, 188 KS

3.4L M30B34 - 6-cilindrični redni motor, 211 KS

3.4L M30B35 - 6-cilindrični redni motor, 232 KS

3.5L S38B36 - 6-cilindrični redni motor (E34 M5), 311 KS

3.8L S38B38 - 6-cilindrični redni motor (E34 M5 3.8), 335 KS

Dizelski motori:

2.4L M21D24 - 6-cilindrični redni dizelski motor, 114 KS

2.5L M51D25 - 6-cilindrični redni dizelski motor, 143 KS

2.5L M57D25 - 6-cilindrični redni dizelski motor, 143 KS

3.0L M57D30 - 6-cilindrični redni dizelski motor, 181 KS



Ovaj automobil je bio vrlo napredan za svoje vrijeme. Bio je opremljen brojnim tehnološkim značajkama, kao što su elektronički kontrolirani amortizeri, ABS kočnice, klima uređaj, električni prozori i centralno zaključavanje.

Nije samo bio poznat po svojim sportskim performansama i elegantnom vanjskom dizajnu, već je također pružao izuzetno privlačan i dobro dizajniran interijer. Od luksuznih materijala do naprednih značajki, bio je automobil koji je kombinirao udobnost, funkcionalnost i sportski šarm. Kvaliteta materijala u unutrašnjosti  bila je izvanredna. Fine kožne presvlake, meke tkanine, drveni umetci i metalni detalji stvorili su osjećaj luksuza i sofisticiranosti. Sjedala su bila izuzetno udobna i pružala su dobru potporu tijekom vožnje. Vozač i putnici su mogli uživati u vožnji bez umora, zahvaljujući ergonomskom oblikovanju sjedala i mogućnosti prilagodbe pozicije sjedenja. Ergonomski dizajn  omogućavao je intuitivno korištenje svih kontrola. Instrument ploča je bila jasna i pregledna, s lako čitljivim mjeračima i informativnim zaslonima. Upravljač je bio oblikovan tako da pruža optimalan hvat i precizno upravljanje. 

Ovisno o modelu i paketu opreme, bio je opremljen naprednim značajkama koje su podizale razinu udobnosti i funkcionalnosti. Klima uređaj osiguravao je ugodnu unutrašnju temperaturu, a električno podešavanje sjedala omogućavalo je vozaču i putnicima pronalaženje savršene pozicije sjedenja. Navigacijski sustav pružao je upute za navigaciju, a audio sustav visoke kvalitete pružao je uživanje u glazbi tijekom vožnje. Dodatne značajke poput sustava za upravljanje putem tipki na upravljaču pružale su dodatnu praktičnost i intuitivno korištenje.

Pružao je pristojan prostor za putnike. Bilo da se radi o prednjem ili stražnjem dijelu vozila, putnici su imali dovoljno mjesta za noge i glavu. Karavan verzija (Touring) dodatno je povećavala praktičnost i pružala dodatni prtljažni prostor za teret ili obiteljske potrebe. U unutrašnjosti E34 nalazili su se i luksuzni detalji koji su pridonosili sofisticiranom izgledu. Fini drveni umetci dodavali su toplinu i eleganciju, dok su pažljivo odabrani materijali i kvalitetna obrada stvarali dojam vrhunske kvalitete. Kombinacija udobnosti, funkcionalnosti i luksuznih detalja činila je interijer BMW-a E34 jednim od najprivlačnijih aspekata ovog kultnog automobila. Bez obzira jeste li vozač ili putnik, E34 je pružao doživljaj vožnje koji je istovremeno udoban, elegantan i sportski.



BMW E34 M5 je ostavio snažan utisak na ljubitelje automobila svojim performansama i prefinjenim stilom. Iako je proizvodnja ovog modela završila prije više od dva desetljeća, "kamatarka" i dalje ima veliku reputaciju kao jedan od najboljih sportskih automobila koje je BMW ikada proizveo.

Hvala na posjeti, ako ti  se svidio tekst ili imaš nešto za dodati ili ispraviti napiši mi to u komentar. 


Primjedbe